Підпишись та читай
найцікавіші
статті першим!

Як дістатися до чорногорії. Поїздом з Белграда до Бар (Чорногорія) Як дістатися з Белграда до чорногорії автобусом

Якщо ви пам'ятаєте, минулого року я розповідала про своє перебування в гостях у сім'ї дочки на Чорногорському узбережжі та знайомство з деякими іншими районами цієї чудової країни.

Так ось уявіть собі, що я вирішила приїхати знову в ці краї – настільки мене вразила Чорногорія своєю красою та душевною гостинністю місцевого народу.
Щоправда, цього разу я напишу про нашу спільну подорож до Сербії, опустивши принади чорногорського відпочинку — про це іншим разом.

Отже, оскільки цього року вдалося приїхати більше ніж на місяць, через 30 днів я змушена була виїхати за межі Чорногорії – такий уже закон. Діти, недовго думаючи, вирішили звозити мене до Сербії, а заразом і самим покататися, раз така справа. Місцем зупинки було обрано Златибор – гірськолижний курорт за дві години від чорногорського кордону.

Щоб до нього приїхати, треба їхати шляхом через північні райони Чорногорії-Жабляк, Плевлю. Але спочатку з узбережжя треба піднятися на гори. Думала, що море буде нескінченним. Помилувалася. Проте, на самому початку види Боко-Которської бухти заворожують.

Потім довгою і нудною низкою тяглися не гори-скелі: здебільшого голі, кам'янисті, страхітливі... Щоправда, дорогою подекуди були заселені рівнини.
Яке було щастя побачити серед цього кам'яного мішка, мимовільним заручником якого почуваєшся в даному районі, озеро (дочка назвала його «Слано»- солоне тобто) поблизу Нікшича. Гарне видовище. Є кілька оглядових майданчиків, із яких можна зробити непогані кадри.

Єдиний і досить вагомий мінус не лише на даній ділянці, а й на всіх інших популярних туристичних маршрутах — сміття вздовж дороги.

Отже, просуваючись далі на північ, ми спостерігали явний перепад природних зон: дедалі більше хвойних рослин, дедалі менше кам'янистих гір. А коли вже в'їхали в громаду Жабляк, то я не втрималася від вигуку «Ну чим не Швейцарія?!» Пагорби, що перетікають у долини, покриті м'яким килимом соковитої, ніжно-зеленої трави... Де-не-де видно острівці ялинника.

Час йшов до обіду, і ми вирішили «підзаправитися» чимось більш солідним, ніж снеки, що є в машині. Тим більше після зигзагоподібної дороги біля Шавника дуже хотілося поблукати свіжим повітрям, і що найголовніше — рівною поверхнею, а то голова йшла вже кругом. Загалом, зять впевнено вів машину до улюбленого ними готелю «Полярна зірка», де їх привітно зустрів персонал готелю – дізналися.

Мені дуже сподобалася територія та сама атмосфера готелю – дерев'яні будівлі, доглянуті газони та галявини, дитячий майданчик, насадження різних дерев та незмінні петуньї у горщиках. Все дуже гармонійно.

Ми посідали на відкритій веранді. Замовили чоловікам страву швидкого приготування (омлет), самі взяли по шопському салатику - я його тут дуже полюбила. А ще нам принесли дуже смачні домашні коржики. Я навіть попросила дочку, щоб вона переклала, що ми хочемо купити пару таких собі в дорогу. До речі, вони нам потім стали в нагоді - ми ними перекусили по дорозі (вони круто посолені, якраз те що треба на серпантині) і поснідали наступного ранку вже в Златиборі.

Трохи перепочивши, ми знову рушили в дорогу. Цього разу без зупинок на наступні 3 години.

На кордоні не було заторів. Пройшли швидко та безболісно.

Перший великий населений пункт на шляху до Златибору-місто Приєполля, примітне, на мій погляд, лише незвичайною архітектурою будинків із забавної форми дахами, що сусідять із мечетями.

Та ж картина спостерігалася і в Нова Варош – височена мечеть, що височіє над містом, встановлена ​​на схилі гори, а ближче до дороги – католицький собор. І та ж незрозуміла «незвичність» тамтешніх будівель. Це не можна описати, це потрібно лише бачити.

Ще дорогою було симпатичне Златарське озеро з водою бірюзового кольору, що утворилося внаслідок будівництва ГЕС на річці Увац.

І скрізь луки, «розбавлені» рідкісними селищами або самотніми хатками.

Не минуло й години, як ми вже під'їжджали до Златибора, місця, оточеного сосновим бором.

Вже здалеку місто «видавало» себе – за високими будовами готельного типу із зеленими дахами химерної форми ми одразу зрозуміли, що прибули до цього знаменитого сербського курорту.

Проїхавши через центр міста, ми виїхали на потрібну вулицю, де зарезервували апартамент у приватному готелі. Скажу так – реальність навіть перевершила всі наші очікування! Таке я бачила тільки в кіно та в туристичних теле-путівниках: чисті доглянуті вулички з ніби щойно відбудованими котеджами, все акуратно, просто сльози навертаються від такого людяного ставлення до навколишнього оточення. Подальші фото сповна розкажуть про місце нашого нічлігу. Додам тільки, що номер з однією спальнею нам коштував лише 45 євро!

Розпакувавшись і переодягнувшись, ми поїхали гуляти в місто, центр якого знаходився всього за 800 метрів від будинку. Городище, в принципі, не велике. Але дуже приємний: клумби з квітами, а-ля Арбат з усілякими пропозиціями місцевих художників та умільців, ну і звичайно, найголовніше — всі ці гарненькі будиночки з великою кількістю дерева.

Онук одразу побачив атракціони в парку, все просився туди. Але ми вирішили спочатку повечеряти. Проте, як справжні жінки, з дочкою затрималися в магазині дитячих товарів, а хлопці тим часом розважалися на якихось машинках тощо перед входом.

До речі, про ціни в Сербії. Дуже приємні. Діють гарні акції та знижки. Літню бейсболку купили за 4,5 євро, тоді як у Герцег-Нові вона коштує 8. Джинси внучці взяла за 18 євро. Шортики за 7. Залишилась задоволена покупками: і ціною, і якістю.

Вдосталь нашопінгувавшись, вирішили присісти в якесь кафе поїсти. Спокусилися запахами смаженого на грилі м'яса. Так і примостилися в симпатичному кафе біля дороги, де готують їжу як на виніс (сендвічі з коржиками з рубаного м'яса та чевапами), так і на замовлення.

Обслуговував нас спритний серб, який добре розмовляє російською. Мені діти замовили гурманську плескавицю, собі пунену (фаршировану сиром і пршутом, щоправда, тут замість пршута була дрібно нарізана варена ковбаса). І хоча ми досить довго чекали на замовлення, воно того коштувало! М'ясо просто в роті тануло, а ця скоринка... Пальчики оближеш!

Порція величезна! Я абияк змогла доїсти свою котлету, дочка ж навіть з онуком навпіл не подужали. Неймовірно ситно. За цінами вийшло також дуже демократично.

Задоволені, вийшли з кафе у напрямку луна-парку, куди нас наполегливо вів наш маленький командир. Щоправда, ми трохи боялися, що піде дощ-гром уже багатозначно гримів неподалік. Тим не менш, спочатку ми вирушили до парку розваг, де є навіть кінотеатр 5D! Ціни його не впізнали, але не думаю, що це дуже дорого.

Поблукавши трохи між п'ятьма атракціонами, ми з донькою все ж таки втекли на ринок. Вже майже все було закрито на той час, але дещо ми встигли купити для господарських потреб, так би мовити.

Наприклад, самошиті капці на повстяній підошві я купила всього за 2,5 євро! Навіть китайські дорожчі коштують. Внучці взагалі за 2 взяла. Така гарна скринька, просто диво! Все натуральне. Особливо вразили шкіряні вироби. Невагомі. І недорогі. Власником виявився дуже приємний дідок, який сам тримає це виробництво. Низький уклін таким людям за їхню працю – нелегкий, але якісний!

Підійшли ми і до інших яток. Чого там тільки нема! Переважають, звісно, ​​товари сувенірного плану. В основному з дерева - відмінна риса даної місцевості, її багатство. Були вражені в одному місці дуже низькими цінами. Фото прикладаю. Курс сербського динара до євро 1:100 (приблизно).

На прилавках побачили у продажу кизил. Але купили у результаті малину. На ніч попили з нею чай - дуже гарна пішла - велика, запашна.

Звичайно, прогулялися ми і Златиборським «променадом». Тут також торгують сувенірами. Набули пари магнітиків цікавої форми, що характеризують особливості регіону. Стандартна ціна – 100 динарів (1 євро).

Перейнялася повагою, коли побачила таке:

Ось як треба любити свій край, його природу, щоб змусити й інших ставитись до природних багатств своєї батьківщини належним чином! Молодці!

Зворушила і одночасно розсмішила ось така поліклініка.

Сільська, одним словом.

Ну, і кіоски у вигляді будиночків з гострокутними дахами, звичайно.

Все це дуже оригінально і мені особисто новинку.

Ми також дійшли до штучного Златиборського озера. Воно правильної прямокутної форми, з його берегах встановлені кафе, лежить на поверхні катамарани. Але воно таке недоглянуте! Йде запашок. Ми там довго не затрималися, а рушили вздовж нього, площею. Увечері там чого тільки не побачиш. Наприклад, такі ростові ляльки, які відвертаються при спробі сфотографувати їх безкоштовно.

Зате з цим чоловіком можна просто так. 😀

Не втрималися і підійшли до книжкових розвалів-любов до друкованої продукції у нас із дочкою маніакальна. І ось що кинулося нам одразу в очі.
Донька зрештою купила збірку оповідань відомих сербських дитячих письменників, яку перед сном почитала онуку. Сказала, що дуже добрий. Повірю на слово – іншого не залишається, коли не знаєш мови.

Отже, вечір пройшов вищеописаним чином, а вранці ми вирушили у чарівну подорож – подорож у минуле, а саме старою залізною одноколійною дорогою, названою Шарганською осміцею (вісімкою).

Від Златибора до Шарган приблизно хвилин 30-40 шляху. Дорога лежить у мальовничій місцевості: гори – просто густа зарість ялинок упереміж із луками та невеликими населеними пунктами.

Там хороші орієнтири, так що заблукати не можна. Я відзначила ще одну привабливу особливість даного краю - всі вивіски та вказівники встановлені під дахом - свого роду будиночок, щоб напис не стерся і не вицвіла.

Подорож вузькоколійкою починається зі станції Мокра Гора – просто чудове містечко, відновлене на кшталт минулих століть.

Тут є готель, що діє, а нагорі будується дерев'яний комплекс котеджів. Все у етно-стилі. Дуже оригінально та красиво! А за ним ростуть дикі яблуні (дуже смачні, солодкі яблучка!), барбарис, шипшина та чорноплідна горобина.

Тут же знаходиться ресторан, при якому розташована своєрідна жаровня або пекарня. Взагалі все продумано для приємного відпочинку.

Говорячи про дане місце і маршрут, доречно буде озвучити вартість цього підприємства. Квитки на паровозик коштують 600 динарів. Це менше ніж 6 євро. Діти (на мою думку, до 12 років) безкоштовно. Таким чином, 2,5 годинна поїздка на трьох дорослих та п'ятирічної дитини коштувала нам лише 18 євро. Я вважаю, що це зовсім не дорого.

Поїзд відправляється за маршрутом двічі на день: о 10.30 та 13.25. Ми вибрали ранковий рейс, оскільки далі була запланована поїздка до найближчого села Еміра Кустуріци, і не лише в нас самих. Але про це трохи згодом.

Донька десь прочитала, що іноді квитків на всіх бажаючих не вистачає, і тому треба приїжджати наперед. Проте ми з'ясували у господині апартаментів щодо цього хвилюючого нас питання, на що вона відповіла, що жодної проблеми насправді немає. Тим не менш, на станції ми були вже о 9-й годині ранку, одними з перших бажаючих помандрувати на ретро-поїзді.

Хоча, забігаючи вперед, скажу, що після прибуття на станцію ми побачили натовпи народу і вбито автомобільну стоянку. Так що дуже навіть можливо, що розповіді про дефіцит квитків цілком правдиві.

Нам же дісталися сидячі місця у вагоні, повному китайських туристів!

Вони виявилися метушливими та досить галасливими. А ще старомодними... Але не суть.

Отже, потяг рушив... і ми покинули свої місця, зайнявши своєрідний балкончик поруч із підніжкою вагона. З такої позиції огляд був набагато кращим. І онукові було цікаво- все ж таки вперше катався на поїзді, чому був неймовірно щасливий.

Отже, Шарганська осміця. Тобто вісімка, тому що лінія з висоти нагадує контури саме цієї цифри. Проходить ця вузькоколійка через 22 тунелі, різні за довжиною, абсолютно темні, а подекуди й мокрі. І скажу вам, холодних. Тож майте на увазі: будете у тутешніх краях – беріть куртки!

Звичайно, дорога пролягає у мальовничому районі. Недарма Кустуріца вибрав це місце для зняття свого фільму «Життя як диво». А ось, власне, і легендарна станція «Голубичі», де розгорталася дія кінострічки.

Дорогою зустрічаються, наприклад, такі ось самотні альтанки.

Та й взагалі, види відкриваються просто чудові.

Весь шлях займає близько 2,5 години. До станції Вітасі поїзд їде без зупинок, що, на наш погляд, здалося нерозумним, оскільки на зворотній дорозі вже не хочеться дивитися все вдруге (бо онук потоваришував із сербським хлопчиком, і вони разом займалися своїми справами у вагоні).

Проте всі фотографуються, гуляють, їдять морозиво. На все є все від 10 до 20 хвилин. Іноді менше.

Кожна станція має своє призначення та свою історію. Нам найбільше сподобалася Ятаре з доглянутими газонами та невеликим водоспадом, що стікає по скелі, а також пішохідною стежкою вздовж соснового бору над станцією.

До Чорногорії ми вирішили поїхати, щоб уже «хоч би кудись», трохи перейти, оскільки вже кілька місяців нікуди не їздили.

Особливого вибору куди поїхати цього разу не було — шенгенські візи закінчились, нові ми не встигли зробити. Загалом, до Чорногорії так до Чорногорії. Чому ні.

Взагалі вся підготовка до таких поїздок у нас зводиться до того, щоб вирішити куди саме (цього разу Будва) та знайти відповідні апартаменти.

Від друзів та знайомих я знаю, що квартири з великими панорамними (зазвичай зсувними) вікнами, видом на море – все це скоріше літні варіанти.

Завдання мінімум було знайти щось із двома спальнями, оскільки нас було 4 особи, і квартиру, в якій є хоч якісь радіатори та повноцінні склопакети, щоб не мерзнути.

Це були дні навколо святкування Великодня. І за 8 днів сейсмографічне обладнання зафіксувало 871 замлетрус по всій території нинішньої Чорногорії.

І просто дивно, як старі міста тут відновили, не лише у Будві. Слідів того землетрусу залишилося дуже мало.

Старе місто у Будві.

Погода в Будві у березні

Що стосується погоди, то поруч із морем у міжсезоння вона, схоже, змінюється досить часто і різко. І, мені здається, дуже різко змінюється тиск. Але загалом на початку березня було відчуття весни, а іноді вже й літа:

Все вже цвіте.

Перший день після нашого приїзду був тихим та сонячним, температура була близько 18 градусів, на сонці вдень за відчуттями близько 20 чи навіть більше.

Вулиця Ядранських путів, основне шосе, яке проходить через Будву.

На наступний день погода різко зіпсувалась і весь день йшов дощ. Нам це відпочинок не зіпсувало, бо ми спочатку розуміли, що їдемо у міжсезоння, і були готові до всіх його особливостей.

Крім того, вдала квартира (коли всередині тепло, красиво та за вікном гарний вигляд) – уже вирішення проблеми.

Софія теж швидко зорієнтувалася і сказала, що хоче полежати на дивані "з видом на мультик". Для неї це насправді незвично. ТБ у нас вдома працює вкрай рідко.

Наступного дня після дня дощів був штормовий вітер, тобто погода знову не дуже. Але наступного дня знову світило сонце і було дуже тепло.

Майданчики. Шукаємо їх скрізь.

Потім знову все по колу: після сонячного дня був дощовий, потім у першій половині дня було сонячно, а надвечір погода зіпсувалася.

За тиждень нашого перебування у Будві було 2,5 дні сонячних. Решта була дощова або вітряна.

Вид зі Словенського пляжу, міський пляж Будви.

Нам цього настрою не зіпсувало. Коли погода була не дуже гарна, ми

У Которі ми вже були, але це однаково одне з улюблених місць у Чорногорії:

Старе місто у Которі.

Або просто їздили кудись машиною. Або гуляли.

Або були вдома. Все одно в цю маленьку відпустку не вдалося приїхати без діл і було чим зайнятися.

Пляжі без парасольок та купаючих). Вид на пляжі Могрен 1 (ближчий) і Могрен 2 (трохи далі, за скелею).

Атмосфера в Будві у березні

Ще одне враження від Будви: відомо, що курортні міста у несезон майже вимирають. Але у Будві нормально, місто живе, хай і не все працює.

Нова Будва.

Наприклад, у сусідніх Рафаїловичах, куди ми приїхали ввечері, було навіть якось моторошно. Зрозуміло, що у великих комплексах апартаментів на березі у цей час нікого.

Минулого року у квітні ми були в Херцег-Нові, там місто в несезон так уже не вимирає, але було відчуття, що воно наповнене в основному місцевими пенсіонерами. І якщо гуляти берегом — то видно ще місцевих школярів.

У цьому сенсі Будва все ж таки більше схожа на місто, яке живе цілий рік. Але при цьому мене вразило — яка вона маленька. Ми жили на протилежному краю Будву до моря, але якщо на машині — то проїжджали місто за 5 хвилин, а якщо пішки, то за 20-30.

За тиждень усі вулиці Будви ми вивчили вздовж і впоперек. Увечері дорогою з магазину я вже почала пропонувати Сергію — ну, давай проїдемо хоча б шосе, трохи далі, щоб хоч якось розширити наші переміщення.

Загалом воно й зрозуміло. Будва справді дуже невелика, у самому місті живе близько 10 тисяч людей, а в окрузі Будви ще плюс 5 тисяч, тобто загалом округ Будва – це 15 тисяч.

Дорога з Будви до Нові-Саду

Після нашої невдалої дороги до Будви, дорога назад непокоїла навіть маленьку Софію. Вона кілька разів запитала «чи не поїдемо ми знову через гори», бо «було трохи страшно».

Назад їхати тим самим шляхом ми, звичайно, вже не збиралися. Знали, що поїдемо берегом, «через тунель», як кажуть про цю дорогу.

Навігатор Google вже також встиг проаналізувати інформацію про ремонт дороги, якою ми їхали до Будви. І тепер показував, що дорогою вздовж берега швидше.

Загалом ця дорога набагато краща, особливо в березні. До Підгориці це нормальне сучасне шосе.

Шосе у районі Підгориці.

Але враження дуже сильно залежать від пори року. Коли ми їхали цією ж дорогою минулого року у серпні, було складніше — багато машин, пробки. Одним словом – розпал туристичного сезону.

У березні просто краса. Машин мало, день був сонячним. Виїхали з Будви ми досить пізно, близько першої години дня.

Досі Будва. Перед виїздом.

Зробили так свідомо, встигли ще трохи погуляти, Софія трохи пограла на дитячому майданчику на березі моря. Тому дорогою назад вона одразу ж заснула.

Дорогою назад ми захоплювалися чорногорськими краєвидами. Природа в Чорногорії неймовірна – море, гори, ущелини, зелені гірські річки. Така іграшкова, трохи лялькова країна.

Світлана-Стефан.

Якоїсь миті ми зрозуміли, що вона потихеньку починає перетворюватися на ще одне улюблене місце для поїздок.

Море, гори – така Чорногорія.

Златибор зустрів нас свіжим снігом. Всього через 7 годин на машині з літа до зими. Дуже незвичайні почуття. Але ж недарма Златібор — гірськолижний курорт.

Дорога в гори. І несподіваний сніг.

Сніг, коли він так не довго, коли ти в горах, коли навколо сосни — це красиво, незвичайно і приємно. Але якщо сніг — зовсім ненадовго.

Сніг у Златиборі.

Ми знову зупинилися в тих самих апартаментах, вранці зліпили сніговиків, пограли в сніжки і поїхали в Нові-Сад.

У Нові-Саді ми були близько 3-ї години дня. І мені здається, це вперше, коли ми приїхали з порівняно дальньої поїздки вдень, не втомившись, не на межі зусиль. І взагалі-то це саме те.

По дорозі назад Софія допитувалась, коли ж ми нарешті вже поїдемо кудись далеко, «хоч би на літаку».

І ми остаточно зрозуміли, що вона росте зовсім з іншим ставленням до подорожей і подорожей, ніж може бути колись. Для неї поїздка до сусідньої країни — щось зовсім звичайне, хоч і весела пригода.

Старе місто у Которі.

Висновки

Після кожної поїздки все одно так чи інакше робиш собі якісь висновки. Ось мої після цієї нашої подорожі.

• Чорногорія прекрасна для подорожі країна, але для нас ідеальна не в піковий туристичний сезон. На мою думку ідеальний час для поїздки кінець травня, червень, або друга половина вересня, жовтень. У піковий туристичний сезон Чорногорія дуже переповнюється туристами, просто тому, що вона дуже маленька.

Чорногорія без туристів – це просто супер.

• За наші поїздки ми побували у різних чорногорських містах. І мені не дуже подобається східна частина країни, особливо ближче до Ульциня (хоча в селі Добра Вода відпочивати минулого року було дуже здорово). Але загалом я розумію, що недарма саме Будва стала головним чорногорським курортом — довгі пляжі, гарне старе місто, все ж таки якесь відчуття простору та масштабу.

Вид з пляжу Плоче, поряд із Будвою.

• Щодо дороги: якщо їхати взимку, навесні чи восени, то від Підгориці — лише дорогою вздовж берега, через тунель. Влітку дорога вздовж берега сильно перевантажується, тому, мабуть, краще оцінювати навігатором.
  • А ще можна літаком. З Белграда летіти лише годину. Але за великої компанії на машині набагато дешевше.
  • Вибір житла: у сезон та несезон, на мій погляд, критерії при виборі мають бути різні. Влітку годиться все, що подобається за картинками. А в несезон є велика ймовірність, що в курортних квартирах (там де зсувні вікна, немає радіаторів тощо) буде холодно, тому потрібно шукати щось ґрунтовніше.
  • Здивувало, що у несезон ціни на апартаменти на букінгу та аірнбн у Будві прямо вже в рази не падають. Хоча відпочиваючих явно мало.
  • Загалом ми привчаємось до того, щоб не їхати на межі сил. Щоб їздити з якимись проміжними ночівлями. Звичайно, завжди є бажання одразу ж «доїхати до місця», але кількість зусиль і втома в результаті, від якої відходиш ще наступного дня, не особливо це виправдовують.
  • І якщо говорити про поїздку машиною з дитиною, то я бачу, що з дорослішанням Софії їздити нам з кожним разом все легше. Її простіше розважати, можна щось розмовляти осмисленому чи щось разом вигадувати. А ще є відчуття, що їй тепер подобається сидіти в кріслі, пристібатися і т.п. Можу тільки припускати — можливо, тепер її менше заколисує навіть на тих же гірських дорогах.
  • І в цілому я, звичайно, як і раніше, рада, що наші можливості для подорожей з Нові-Саду досить великі. Що сьогодні ми можемо опинитися у симпатичній маленькій Чорногорії. Завтра у Хорватії (збираємося за тиждень). Післязавтра в Угорщині. Хоча Софія всі ці переміщення подорожами вже не рахує, оскільки до сусідніх країн звикла. І я з нею згодна. Вже час далі.

Поки що, чорногорські дороги)

Оскільки сьогодні вп'яте приїхали з Чорногорії до Сербії на машині, вирішив коротко написати, щось на кшталт інструкції з самостійних подорожей. Почну з того, що російським, українцям та білорусам віза для в'їзду до Сербії не потрібна.

Я живу в Герцег Нові, з цього міста Чорногорії дорога на машині до Белграда (головне та найцікавіше місто в Сербії) займає 10 годин, з урахуванням часу, який потрібно для того, щоб пообідати 11 годин.

Які міста в Сербії варто відвідати? Все залежить від того, скільки у Вас часу. Якщо час дозволяє, дорогою до Белграда відвідати місто Златибор. Це відомий гірськолижний курорт Сербії, якщо Ви приїжджаєте на відпочинок до Сербії взимку, можливо, що Вам потрібно зупинитися в цьому місті на кілька днів, покататися на лижах. Чим зайнятися у місті поза гірськолижним сезоном? Погуляйте містом, маленьке, затишне містечко, в ньому приємно пройтися.

Це популярний курорт для відпочинку будь-якої пори року, не тільки взимку, тому, заїхати варто, однозначно. На жаль, у місті відсутні якісь історичні пам'ятки, тому, тільки гуляти там довго, напевно не вийде, не дуже ясно, що дивитися. Але є й інші розваги, про які я коротко розповім. Поблизу міста є національні парки, в які можна заїхати, дуже цікаво. Я це Вам говорю, як людина, яка бачити природну красу не дуже любить, мені більш цікаві міста і середньовічні замки, одним словом, щось стародавнє. Але навіть мені сподобалися національні парки Сербії.

У Златиборі можна зайнятися шопінгом, бутиків у місті досить багато, так само, як і безліч добрих кафе та ресторанів.

Для дітей є лунапарк, не знаю, чи працює він цілий рік, але у квітні вже працював. Неподалік лунапарку, є екстремальний парк, для дітей та дорослих. Екстремальний це лише умовно, там все зі страховками, абсолютно безпечно, діти від подібних розваг у захваті. На жаль не зробив фото, загалом, це щось подібне до величезного дитячого майданчика, тільки «лазелки» вищі, незвичайніші, складніші. Діти одягають спеціальні костюми зі страховкою та запускаються на обрану трасу. Трас кілька, відрізняються складністю, та й призначені для різного віку.

Одним словом, зробимо висновок, якщо Ви приїжджаєте до Златибору взимку, зупиніться на кілька днів покататися на лижах. Якщо Ви приїжджаєте в Златибор влітку, в місті можна потусуватися один день, але, з урахуванням часу, який знадобиться на огляд найближчих національних парків в Златибор цілком можна зупинитися на 2-3 дні.

Можете поїхати в національні парки на своєму автомобілі, або взяти в оренду такий транспорт.

Так, мало не забув, дорога з Чорногорії до Златибора на машині займає 6-7 годин, залежно від того наскільки довго Ви будете обідати, і чи взагалі будете. Ми їздимо машиною до Сербії через північну частину Чорногорії, дорога виглядає наступним чином.

Місця здебільшого безлюдні, автомайстерень по дорозі майже немає, тому, переконайтеся, що з Вашою машиною все гаразд.

Якщо хочете в дорозі пообідати, можу порадити ресторан у Полар старс, це в Жабляку. Ось так виглядає готель. Ми зупинялися в цьому готелі двічі, взимку. Думаю, що це один із найкращих готелів Жабляка, тому, якщо хтось збирається на гірськолижний відпочинок, рекомендую. Готель не дешевий, ми його вибирали головним чином тому, що це єдиний готель на курорті, де є інфраструктура для маленьких дітей. Жити на території готелю можна в головному корпусі або в бунгало.

До речі, хто не має автомобіля, до Златибора цілком можна доїхати автобусом, квиток коштує близько 20 євро.

Щодо вартості проживання, подивіться на букінгу. Вчора бронював там проживання, ціни починаються від 24 євро, але дешевше 40 нічого нормального немає. Можливо, є якісь місяці, коли житло коштує дешевше, не знаю, ніби тут цілий рік сезон.

Наступний пункт призначення Белград. Якщо Ви їдете з Чорногорії до Сербії машиною, і не заїхали до Белграду, то, не зрозуміло, навіщо взагалі їхали до Сербії. Белград найбільше і найцікавіше місто Сербії. Дорога машиною від Златибора до Белграда займає близько 4-х годин. Чим зайнятися у Белграді, вирішіть самі, місто велике, у ньому є все для щасливого відпочинку. Можете погуляти, переглянути пам'ятки. Завітайте до музеїв, з яких я був, найцікавіший музей Тесли, наполегливо рекомендую. Займіться у Белграді шопінгом. Зрештою, поїжте, в Белграді є ресторани на будь-який смак і гаманець, в місті можна знайти будь-яку кухню, в тому числі, і екзотичну. Завдяки Белграду я дізнався, що мексиканська кухня дуже смачна. У Белграді можна знайти будь-які розваги, до речі, за прийнятними цінами, анітрохи не дорожче, ніж у Чорногорії.

На який термін зупиниться у Белграді, радити не буду, все залежить від Ваших фінансів та планів. У місті можна пробути як 2 дні, так і два місяці.

Зверніть увагу на наступне, в Белграді дуже складно пересуватися на своїй машині, навіть за наявності навігатора, багато мостів, розв'язок, смуг руху. І, на жаль, у старому Белграді великі проблеми із паркуванням. Тому, проживання бронюйте виключно в центрі міста, щоб якнайменше їздити. В ідеалі забронювати проживання десь біля Калемегдану, хрін з ним, якщо виявиться, що переплатите за проживання, щось у районі 10-15 євро, в результаті це буде дешевше, ніж мучитися з пересуванням містом машиною або платити за таксі .

Багато «будиночків» у Белграді дуже симпатичні, наприклад, ось цей.

Або ось цей.

А ще у Белграді дуже багато чудових парків із відмінними дитячими майданчиками. Наприклад, фото з одного парку. Весь парк я знімати не став, зняв лише один із дитячих майданчиків. У цьому парку дитячих майданчиків 3 або 4 є величезний фонтан і спортивний майданчик, де стоять турніки та інші тренажери. Також є місце для гри в шахи. Загалом чудовий парк. І ось таких парків у Белграді дуже багато.

Для дітей у місті взагалі багато цікавого, їм нудно не буде.

Російських у Сербії люблять анітрохи не менше, ніж у Чорногорії. Фотографію нижче зроблено в центрі Белграда, подібні написи в Сербії не рідкість, я їх зустрічав уже кілька разів.

А ще у Белграді споруджено Пам'ятник Миколі II.

Наступний Ваш пункт у Сербії, Нові Сад. Дорога з Белграда Нові Сад на машині займе близько години. Нові Сад довгий час був під австрійцями, тому в місті відчувається дух Австро-Угорської імперії. Містечко гарне, значно менше Белграда, тому пересуватися на машині вже набагато легше, і немає таких серйозних проблем із парковками, як у столиці.

Мені Нові Сад подобається. До речі, ціни в кафе нижчі, ніж у Белграді, принаймні мені так здалося. Скільки пробути у цьому місті? На мою думку, цілком достатньо 2-3 днів.

І останнє містечко, яке я раджу відвідати в Сербії, Суботиця. Невелике і затишне містечко, яке мені сподобалося. Ми в цьому місті ніколи не зупиняємось, просто приїжджаємо погуляти. У місті чудовий зоопарк, так, я знаю, в зоопарк можна сходити і в Белграді, але тут він зовсім інший.

Ну, ось, приблизно така вийшла коротка інструкція з подорожі з Чорногорії до Сербії на машині. Не можу сказати, що я величезний знавець Сербії, природно, я Чорногорію знаю набагато краще, тому що в ній живу, але ці чотири міста я знаю не погано, і Вам рекомендую їх відвідати.

Також, ще раз звертаю Вашу увагу на те, що в Сербії дуже багато національних парків, на які можна поїхати з усіх міст, які я називав у цій статті, одні національні парки ближче до одних міст Сербії, інші до інших, подивіться по картки. Багато парків дуже цікаві, я їх оцінив, незважаючи на те, що ціную історичні пам'ятки набагато більше, ніж природні.

Якщо Ви хочете відправитися з Чорногорії до Сербії на машині, у нас можна взяти в оренду автомобільабо забронювати трансфер.

На третій день у Белграді ми відчули, що нас кличе до себе морське узбережжя Чорногорії. Необхідні речі були складені, квитки куплені, і ми були готові вирушити у довгу 12-годинну подорож автобусом.

На автобусі з Белграда до Чорногорії

Як пункт призначення ми вибрали невелике приморське містечко, звідки до Белграда близько п'ятисот кілометрів. Звичайно, автобус — це не найкращий варіант, щоб дістатися з Белграда до ЧорногоріїАле іншого варіанту ми не знайшли: поїздів у потрібний нам час у потрібному напрямку не було.

Відомо, що у країнах, де спека градусів у 35 – звична справа, дуже люблять кондиціонери. Винятком не стали водій автобуса разом із пасажирами. Єдиною проблемою було те, що кондиціонер знаходився прямо над нашими сидіннями, і нас не рятували наші мізерні запаси теплого одягу та шарфів. Поїздка, що мирно почалася, продовжилася боротьбою за включення/вимкнення кондиціонерів. На жаль, ворог мав перевагу — відсутність мовного бар'єру під час спілкування з водієм. Але виявилося, в екстреній ситуації мова вчиться миттєво, і через якийсь час я вже звикла кожні півгодини підходити до водія з проханням російсько-сербською: «МОЖЕТЕ ВИКЛЮЧИТИ КЛІМАТ?» (слово «кондиціонер» чи навіть «кондішн» водій відмовлявся розуміти).

У проміжках цієї боротьби за непродуті вуха ми зупинялися на перекушування, а також проходили сербсько-чорногірський кордон (виходити з автобуса там не потрібно – прикордонники самі заходять в автобус і збирають, а потім роздають паспорти).

До світанку ми дісталися узбережжя. Море, гори і сонце, що сходить - життя здавалося прекрасним! Потім було безліч зупинок на прибережних автовокзалах та пором через Которську затоку. Отак: прокидаєшся, дивишся у вікно автобуса, а там з усіх боків — море!
На паромі:

Годині до 8 ранку ми нарешті опинилися на кінцевій станції - на вокзалі Херцег-Нові.

Незважаючи на те, що туристів на чорногорському узбережжі багато, пропозиція все одно перевищує попит. При виході з автобуса на вас накидаються тітоньки, які закликають зупинитися у них.

• "Собе" - значить "кімнати"

Трохи подумавши, ми погодилися на пропозицію однієї з тітоньок - тітки Соні: вона запропонувала нам кімнату з видом на море за 20 євро. Вдома у тітки Соні було, як вона й обіцяла, справді дуже чисто. Одна з двох кімнат, що здаються, призначалася нам, а також у нашому розпорядженні були балкон зі столиком і особистим холодильником. Крім того, на кухні можна було готувати їжу.

Наша кімната:

І це теж вид із вікна:

Ми вирішили залишитися у тітки Соні на три ночі, а ось за більш довгий термін їй довелося б платити за нас якийсь податок, що додало б до нашого рахунку ще кілька євро.

Розговорившись (на суміші мов) з тіткою Соней, ми дізналися, що в неї українське коріння та її дідусь колись давно переїхав до Чорногорії. В результаті тітка Соня виявилася дуже милою, допомогла нам купити квитки назад до Белграда, а коли ми їхали, навіть прийшла проводити нас на вокзал!!

На запитання "А як у вас тут взимку?" тьотя Соня відповідала: «Мертво!».

Але влітку життя на морському узбережжі вирує, проте завдання перед нами стояло складне — придумати, чим ми займатимемося.

Бар (Сутоморе)Перший поїзд відправляється з Бара о 07.10 ранку, прибуває о 15.25. Другий поїзд — з Бара о 16:50, в Ужиці прибуває о 01:05. В принципі, це також можливий варіант. Тоді просто доведеться ночувати у Вужиці. Рекомендую в 5-ти хвилинах ходьби від автобусного та залізничного вокзалу, які розташовані зовсім поруч, Hostel Uzice. Номер на двох (3-місний) зі своїм душем та туалетом обійшовся за ніч у 25 євро, оплата готівкою. Ми скористалися цим варіантом по дорозі назад, оскільки приїхали ранковим поїздом, а поверталися нічним. Від вокзалів (якщо вони за спиною) треба йти ліворуч, згідно зі стрілочками з вказівником «Hostel», вони приведуть у потрібне місце. Отже, залишивши основний багаж у Петроваці у господаря апартаментів, де ми зупинялися, о 6.30 ранку із двома рюкзачками ми вирушили до Бару. Той самий господар Марко і відвіз нас прямо на вокзал, де ми купили квитки і благополучно сіли в поїзд. Майже всю дорогу ми фотографували карколомні види, відзначали назви станцій і пили найсмачнішу каву в ресторані. В Ужиці поїзд прийшов вчасно о 15.30. Але, як і передбачалося, рейсовий автобус до Боснії та Герцеговини, куди ми планували вирушити насамперед, уже пішов. Це підтвердив і водій Саша, який опинився прямо на пероні, який запропонував доставити нас у Вишеград. Дорога (близько 80 км. обійшлася 3000 динар (приблизно 25 євро)).

Вишеград (Андричград)Одразу до Вишеграду ми вирушили з економії часу. Ніщо не заважало оглянути його головні пам'ятки ввечері після прибуття і наступного дня з ранку до відправлення рейсового автобуса Вишеград-Ужице об 11.30, на якому ми збиралися повернутися в Мокру Гору. Дорогою водій розповів нам про цікаві місця, які ми проїжджали. Люди середнього та старшого покоління вивчали російську мову. І, хоч пару слів, та згадують. Ставлення до російських туристів дуже хороше: всі, до кого ми зверталися, намагалися якось зрозуміти, про що ми питаємо, і допомогти в міру можливості. Навіть напідпитку підлітки. Часто можна було чути «ми брати», — це було дуже приємно. Вишеград же нас зацікавив через той самий Кустурці: тут він побудував на згадку про письменника, лауреата нобелівської премії Іво Андріче, комплекс, названий Андричград. Там є православна церква святого Лазаря та косовських мучеників (вони загинули у бою за незалежність Сербії від османів). Не можна пройти повз мозаїку із зображенням членів організації «Млада босна», — Іво Андрич у молодості входив до неї. Саме ця організація організувала замах на ерцгерцога в Сараєві, що стало початком 1 світової війни. Пам'ятаєте початок «Пригод бравого солдата Швейка» Ярослава Гашека? «Отже, укокошили Фердинанда нашого!», — сказала Швейкові його служниця. Якраз до сторіччя цієї події було приурочено відкриття Андричграда у 2014 році. Пивна Швейка, до речі, там теж є. Є і книгарня «АБО-АБО», названа так само, як одна з книг датського філософа Серена К'єркегора, яким захоплювався Іво Андріч. В Андричграді повечеряли в симпатичному ресторанчику (ціни дуже прийнятні в порівнянні з тією ж Чорногорією), а взагалі там безліч місць, де можна недорого та смачно перекусити.

Включайся в дискусію
Читайте також
Які знаки зодіаку підходять один одному у коханні - гороскоп сумісності
Як склалася доля переможниць шоу
Весілля не дочекалися: як живуть фіналістки всіх сезонів «Холостяка Максим Черняєв та марія дрігола